Stangen

Alla inlägg den 12 juni 2016

Av Emma - 12 juni 2016 20:06

Har fått några frågor om vad detta med Welshmästerskapet är för något så tänkte förklara litegrann om det. Det är ett mästerskap för enbart Welshponnyer som går i både dressyr (lördagen) och hoppning (söndagen), alltså SM för Welshponnyer. Förutom att bli "Welshmästare" inom varje gren kan man även bli det totallt om man presterat bra i både grenarna. Jag vet inte riktigt hur denna sammanräkning fungerar för det står inte så detaljerat i propositionen men antgaligen är det väl vilken plats man kom på eller nåt liknande. Mästerskapen går i LB, för hoppning LB bed. A:0/A:0 och för dressyr LB:1 2015. Det var därför det var så viktigt att jag och Casper satte sista nollan till kvalet till omhoppning i LB förra helgen. Både dressyren och hoppningen går i Värnamo nästa helg. Jag har aldrig varit på den klubben men har hört att den ska vara fin.


Jag och Casper ska även rida en uppvärmningsklass (LC) båda dagarna och därför ser våra starter ut såhär:

Lördag - Dressyr

Uppvärmingsklass: LC:1 2015

Mästerskapsklass: LB:1 2015


Söndag - Hoppning

Uppvärmningsklass: LC bed. A:0/A:0

Mästerskapsklass: LB bed. A:0/A:0


Även om jag såklart hoppas på bra resultat så är det inget jag förväntar mig. Dressyren blir våran dressyrdebut och dessutom min andra riktiga dressyrtävling. Hoppningen blir våran omhoppningsdebut och då han inte är så vändbar kommer vi nog inte vara så snabba även om vi såklart ska göra vårt bästa. Så jag ser verkligen fram emot nästa helg och är jättetaggad. Två dagar & fyra tävlingsstarter är det mest intensiva jag varit med om hittils i tävlingsväg och jag som älskar att tävla tycker att det ska bli jättekul! Det är dessutom sjätte helgen på raken som jag är tävlar nu tack vare att jag har två hästar att tävla på och har tävlat dem varannan helg. Kan inte bli bättre! ♥


Bilder lånade från google:

   

Av Emma - 12 juni 2016 19:53

Jag har tänkt tanken "Usch i mon är den måndag och skola..." flera gånger i dag för att varje gång med ett litet glädjerus komma på att "Men hallå, det är det ju inte! Jag har ju sommarlov!". En underbar känsla vill jag lova!


I morse red jag och pappa ut på Emilio och Zorro. Emilio var pigg och tävlingsinriktad mot Zorro vilket ger uteritten en extra krydda. Sötnosen. ♥

Diara skrittade (plus några korta travar) jag ut en sväng barbacka. Jag jobbade henne i form i skritten och gjorde serpentinbågar över grusvägen för att sedan låta henne skritta på långa tyglar vissa bitar. Hon var jättefin men tyvärr inte lika fin när jag försökte få med det upp i traven. Där blir hon genast mycket starkare och jag får fokusera på att hon inte ska slängtrava istället. Essi ska nog träna oss på torsdag så innan dess ska jag rida nåt pass på banan tänkte  jag - får se hur det går, hehe.


Dagens Essiträning med Casper gick superbra och ni hittar mer om den i inlägget här under!

Nu har jag suttit sen kl fem och betat av att-göra-saker vilket känns väldigt skönt. Bortsett från att jag har massor kvar som jag inte har hunnit än... Nån som känner igen sig? ;)


I morgon ska Diara vila så det blir väl att Emilio och Zorro rids men vet inte hur än. Vi får se helt enkelt. Ha en bra söndagskväll! ☺


Öronbild på Diara i dag:

 

Av Emma - 12 juni 2016 19:29

Asså Casper var så grymt fin i dag! ♥

Jag började med att rida fram honom på volter och på fyrkantsspåret samtidigt som jag gjorde tempoväxlingar och även övergångar då och då för att hitta en bra takt och rytm. Essi tyckte att han såg jättefin ut, kanske lite svagare i vänster varvet men om jag bara såg till att krama mjukt om innertygeln i små impulser och vända med honom för ytterskänkeln så gick det bra där också.

Jag fick rida galopp på volt med en ökning på den öppna delen och sedan minska tillbaka igen på den slutna delen och det var svårare än jag trodde att få tillbaka honom. Om jag inte var tillräckligt aktiv med min skänkel i minskningen utan bara satt tillbaka med sättet så tog han det som en avsaktning och gick ner till trav istället. Men vi fick till det ganska snabbt och där blev faktiskt vänster varv finare.


Avslutningsvis red vi igenom både LC:1 och LB:1 som vi ska tävla nästa helg och Essi var mer än nöjd med det. Hon tyckte jag red fina vägar och höll ett bra tempo. Lite extra beröm fick vi även för Caspers fiiina travökningar. De är den dressyrrörelse som är allra roligast att rida med honom, hehe. Det ända jag behövde tänka på var att han i början av programmet gärna blev lite hastig (han var väldigt pigg i dag) och när jag då tog förhållningar fick jag akta så att han inte dök för djupt i formen. Om han gjorde det fick jag lyfta handen nån centimeter så att han kom upp i rätt position igen. Detta var något som jag inte hade en tanke på för Diara går aldrig under tygeln utan snarare över jämt. Därför är det verkligen lärorikt (och extremt kul) för mig att rida Casper också för han är en helt annan slags häst.

Så både jag, Essi och Marie var jättenöjda efter dagens träning och tycker att vi nu är redo inför lördagens dressyrtävling. 


Tyvärr var det ingen som fotade eller filmade i dag, det hade varit kul att se och även visa er, men ni får två bilder från våran första dressyrträning ihop istället. Tänk vad vi har utvecklats sen dess!

     

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards