Stangen

Alla inlägg under mars 2016

Av Emma - 26 mars 2016 07:00


GLAD PÅSK kära läsare! Hoppas ni får en underbar dag!


Bjuder på två bilder från när jag och Evelina red runt som påskkärringar på Emilio och Zorro i byn 2012 och önskade alla glad påsk. Haha, det var tider det...

   

Av Emma - 25 mars 2016 19:49

Hej! Vad har ni haft för er i dag? Göteborg Horse Show kanske? Vi har gjort hälften av det man gör på GHS, nämligen shoppat. Dock inte på mässan/eurohorse utan i Ullared. Alltid lika jobbigt och påfrestande på nerverna, haha. Men fick hem mycket bra saker som jag letat efter, bl.a slickstenar, hästgodis, fotoramar, 100g regntäcke till Diara, vårjacka, stiftpennor och lite olika kläder. Dock fanns det nästan lika mycket från min lista som inte fanns, bl.a multivitamin & dressyrsadelgjord med martingalknäppe.


Hästarna vilade som i förstår i dag då vi åkte redan vid halv 7. Men det var segt att stå och packa hö i morse vid kl 5, det måste jag erkänna. Riktigt segt. Mamma mockade medan jag fixade höet och han var lika trött hon, haha.


I morgon är det då påskafton och det blir uteritt för hela gänget.


Bilder på kläderna jag köpte:


Mysig lurvtröja att ha hemma. Den är marinblå men ser dock grå ut på bilden...  

Halvlång kofta. Köpte en marinblå när vi var i Ullared förra gången och gillar den jättemycket så tog en svart att variera med denna gången.  

Helt vanlig munkjacka att ha i skolan, något bekvämare finns inte. Marinblå såklart ;)  

Trekvartsärms tröja med spets, marinblå, att ha i skolan:


 

Mörkgrå/svart jacka att ha på träningar istället för den rosa som jag brukar ha. Den matchar ju inte dirket med Diaras marinblå schabrak, haha, så kände att jag behövde något mer diskret och det fanns tyvärr inga marinblåa...

  

Och måste oxå visa denna urgulliga lilla påskprydnad som jag köpte. Huuuur söööt!?!


 




Av Emma - 24 mars 2016 18:32

I dag hade jag planerat dressyrpass för både Diara och Zorro på morgonen men när termometern visade -7 och banan var stenfrusen så fick jag skjuta fram det lite. Istället hann jag både mocka, fixa hö, fälla Emilio och jogga innan jag red den första hästen vid ca 11.


Först ut var då Diara som jag ville jobba vidare med då vi inte kom igenom riktigt i går. Och i dag gick det bättre och i slutet kändes det som kom vi stod uppe på tröskeln och balanserade. Korta stunder kom vi över och hon gick fint men sen helt plötsligt surade hon ihop igen och ville inte. Så jag fick lirka och lirka för att försöka komma dit jag ville och är hyfsat nöjd. Planen är att vi ska jobba vidare på söndag efter en vilodag i mon och så uteritt på lördag. Hoppas att vi kommer ytterligare en bit längre då. Det är inte lätt att börja rida på ett nytt sätt, med händerna ihop alltså, haha. ;)

Diara under avskrittningen i skogen:

 


Zorro därimot var jättefin! Trodde att han skulle vara stel och jätteseg men jag lyckades få upp tempot ganska tidigt och kunde rida fram honom till handen. Han, till skillnad mot Diara, söker sig jättegärna neråt med huvudet men har jobbigare med att få med bakndan då han tycker det är jobbigt. Men större delen av dagens pass var han superfin och mjuk. Han behöll även formen i övergångarna och nästan i halterna. Eftersom han inte är så motsträvig mot handen som Diara så är det dessutom lättare att ha dem ihop. Så dagens guldstjärna går till Zorro utan tvekan! ♥

Zorro under framskrittningen:

 


Diara & Emilio fick även på sig sina vårgrimmor i dag då påsken officiellt har börjat nu på skärtorsdagen:
       

Av Emma - 24 mars 2016 18:18

I dag fick vi hem ett nyhetsblad från Hööks i brevlådan - med bara nyheter från JH-Collection. Det är mitt absoluta favvomärke! Nästan alla deras saker är snygga och stilrena och jag tycker dessutom att deras logga är väldigt snygg! Så det var med iver jag bläddrade igenom den lilla broshyren och där hittade jag ett grymt snyggt tävlingset. Vad jag vet har inte JH haft några tävlingshuvor förut men nu hade det en som matchade till det nya schabraket.


Diara skulle vara jättesnygg i detta set, som jag då har tänkt variera med det jag fick i julklapp, på tävlingar.

Tror inte ni det?


   

Luvan kostar 199 kr.

Schabraket kostar 399 kr.

Av Emma - 23 mars 2016 18:47

Påsklovet inleddes med riktigt aprilväder även om det fortfarande är mars. Sol, moln, regn och snö har blandats under dagen och det gällde att pricka in rätt stunder för utomhusaktiviteter, hehe.


Först ut var Emilio som fick en kort runda i skogen. Då var det uppehåll och nattens lilla snö höll på att smälta för fullt så om man blundade och bara lyssnade kunde man tro att det regnade för det droppade så ifrån träden. Emilio var riktigt seg och tråkig överlag. Inte den minsta framåtbjudning utan jag fick tjata och tjata för att hålla igång honom. Tyvärr har han ju såna här sega perioder och en sån är han inne i just nu.


Häst två var Zorro då mamma inte ville hänga med. Zorro var också seg och stel. Måste verkligen ta mig tid att rida igenom honom på banan åtminstone en gång under lovet även att han är fruktansvärt seg där för det skulle han behöva. Vi hade inte samma tur med vädret som jag & E men det duggade bara så det var ändå rätt lugnt.


Häst tre var Diara, som ni kanske förstår, och hon fick ett dressyrpass på banan som äntligen går att använda igen. Vi hade både sol, regn och snö under passet men mestadels sol som tur var. Detta var inget prestationspass över huvud taget utan jag försökte bara känna in hur jag skulle lirka henne förbi hennes problem med att inte vilja söka sig ner i form. Det gick väl sådär, mycket beroende på att jag samtidigt var tvungen att ha stenkoll på mina händer. Har i typ ett halvår haft ovanan att rida dressyr med händerna så brett isär utan att egentligen ha någon anledning för det. Därför är det nu dax att träna bort det, vilken dressyrryttare har inte händerna sådär perfekt jämte varandra liksom? Och därför måste jag ändra hela mitt ridsätt när det gäller just händerna och det kommer ta tid men jag ska inte ge mig. Mentalt tjat hela passen är vad som gäller, haha. Avslutade dagens pass med att rida igenom LB:1 och det var helt okej. Bra vägar och övergångar och t.o.m halter men formen var som sagt inget att hurra för men vi kämpar vidare. Det är ju nästan ett halvår till NF-mästerskapen så vi har gott om tid på oss. ;)


Öronbilder på E & Z från i dag:

   

Av Emma - 22 mars 2016 22:08

Som ni kanske såg på min ATM-bild så blev inte ridturen sådär solig som jag hoppas utan det vilade istället ett tjockt molntäcke över oss och det kändes som att det skulle kunna börja regna när som helst även om det inte gjorde det. Det bekymrade dock inte Diara utan hon var lika jobbigt pigg som vanligt. I galoppen så mördar hon mina armar då hon bara ökar hela tiden så fort jag ger en eftergift men ger jag ingen eftergift så kan jag ju inte håller ta en ny förhållning och då ökar vi ändå. Suck, hon får mig i fällan varje gång...
Men mest är jag positiv till hennes energi. Det som visar tydligast att hon tycker det är skitkul att komma ut i skogen är att hon är lika galen innan vi vänder som efter. Annars är det ju vanligt att hästen blir pigg/piggare först när man är påväg hemåt (Emilio t.ex.) men Diara är likadan åt båda hållen vilket verkligen visar att hon tycker det är roligt! Och det är så himla viktigt att de gör det, särskilt när de är unga.

I mon börjar påsklovet och alla hästar utan Kiwi ska ridas då hon har en tappsko. Hoppas därför få med mig mamma ut på Emilio eller Zorro (gav henne friheten att välja) och så har jag den andra. Dock fick inget ordentligt svar så försöker igen i morgon. ;)

Nu ---> Naptime

Bild på Wilma i dag när hon nybadad har kurrat ihop sig i korgen:

ATM

Av Emma - 22 mars 2016 17:23

Av Emma - 22 mars 2016 15:29

Friiiiiii!!!!! Känslan är obeskrivlig! Nästan två veckor helt utan skola och framför allt - utom läxor & plugg!
Historieprovet gick bra, var lite osäker på några av kryssfrågorna och vet redan nu att jag inte komma ha alla rätt men det räcker nog till ett A iaf, det brukar det göra.
Nu ska jag hem och rida min fina prinsessa en sväng i skogen och njuta för fulla muggar av att vara helt ledig!
Bjuder på några bilder på mig själv bara för det... ;)
(Ja, jag vet att jag har vinterjacka men det är fortfarande kaaaallt, hehe.)

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards