Stangen

Direktlänk till inlägg 11 juni 2016

Lokal hopptävling i Vissmålen - 11/6-16

Av Emma - 11 juni 2016 19:52

Lasse har sagt till oss att denna klubben inte är någon höjdare direkt och nu håller jag med. Dåligt underlag, framför allt på framridningen, och funktionärerna hade inte svar på en enda fråga. De visste inte ens vem som var tävlingsansvarig, haha. Men man fick en goodiebag med massor av saker i vid visning av vaccinationsintyget i sekreteriatet och alla hästar fick ett knäckebröd och en morot vid utsläppet vilket var ett roligt initiativ. Iaf, här kommer lite mer info om varje ritt:


LC bed. A:0/A:0 - 0+0 fel

Framridningsbanan var som sagt jättedålig och man fick dessutom bara rida fram i vänster varv. Ehh, jag trodde att de drev med mig! Diara gillade inte heller underlaget och känslan var bara dålig så red inte fram så mycket där. Framhoppningen i ridhuset var endast i höger varv (smet över lite i andra varvet ändå korta stunder, hehe) och här var Diara mycket finare! Underlaget var vanligt ridhusunderlag och helt okej. Sprången vi tog blev också fina så hade en bra känsla när vi red den långa vägen bort till banan. Ritten blev därimot inget succé. Tempot bara dog när vi kom in på banan och Diara var inte framme ett dugg. Hon lyssnade inte alls på mina drivande hjälper utan var sådär äckligt lam och tung - jag hatar den känslan. Dessutom kom vi fel på så gott som alla hinder, jag tror faktiskt att vi t.o.m kom fel på alla hinder, så att vi inte rev något var ett rent under och helt och hållet Diaras förtjänst. Eftersom underlaget var så djupt och dåligt samt att Diara inte var med mig för fem öre valde jag att satsa på att rida felfritt. Jag ville inte ta några snäva svängar då hon kunde halka i sanden och även för att hon inte hade eneri nog för sådana svängar. Därför red jag omhoppningen nästan likadant som grunden och vi nollade. Då Vissmålen inte har Equipe så vet jag inte vilken plats vi hamnade på men jag skulle bli förvånad om vi inte var långsammast av de felfria, hehe.

Framskrittning:

 

En supersöt kisse som låg och solade sig:

 

Diara tar rädslan vid hornen och hälsar mycket försiktigt på fåren som bodde där (Vissmålen är även en 4h-gård):


 


LC+ bed. A:0/A:0 - 0+4 fel - 3:e plats

Vi stod faktiskt i valet och kvalet om vi skulle stryka oss från denna klassen och åka hem istället just för att banan inte var någon höjdare. Men samtidigt kände jag att jag ville ha revansch från förra klassen och få upp ett så bra tempo som jag vet att vi kan ha. Det ångrar jag inte nu i efterhand! Jag startade på framhoppningen denna gången (vägrade rida in på framridningsbanan en gång till). Eftersom jag var sista start bland ponnyerna så var det väldigt lugnt och i slutet hade vi hela ridhuset för oss själva. Jag red massa tempoväxlingar och andra upptaggande övningar som fick Diara att vakna upp ordentligt (hon gick t.o.m i form!!!!). Detta var dock inte jättelugnande för hon vat taggad på framhoppningen inför förra klassen också. Medan vi skrittade runt utanför tävlingsbanan sen gjorde jag hela tiden tempoväxlingar mellan skritt och trav och lät henne inte softa ner något. Inne på banan tog jag ett varv i varje varv i full galopp så när vi sedan red mot hinder ett kunde jag knappt hålla henne, haha. Banan flöt på lite bättre än förra gången men vi kom fortfarande fel på de flesta hinder. Nr 10 i omhoppningen var en bred oxer som vi kom tokigt på och därför rev men det räckte ändå till en tredje plats i våran LC+ debut och det utan att jag ridit särskilt tighta omhoppningssvängar p.g.a underlaget. Är inte så besviken över rivningen för vi hade ändå kommit trea på den tiden även om vi varit felfira. Så det var en väldigt bra avslutning på vårens tävlingssäsong. Nu ska vi hem och träna innan hon får sommarvila. ♥

Rosettbilder:

           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - Måndag 13 maj 12:29

Det var så galet somrigt i morse! Soligt och varmt och otroliga dofter från alla blommande träd. Jag och Diara var ute på en ridtur. Dagen till ära blev det en av Emilios standard rundor och var så mysigt men samtidigt väldigt mycket minnen ...

Av Emma - Måndag 13 maj 12:26


Emilios födelsedag i dag och tankarna går lite extra till honom ...

Av Emma - Söndag 12 maj 21:45

I morse red jag Diara en lugnare tur i skogen och hon var pigg och fin.Utöver det har jag bara pluggat hela dagen. Nästan en skam med tanke på att det var värsta sommarvädret ute med sol och 22 grader. Men plugget måste som vanligt alltid prioriteras...

Av Emma - Lördag 11 maj 19:15


I dag blev det lite hoppning med Diara. Hon kändes väldigt fin i traven under framridningen, galoppen var lite knackigare som vanligt. Vi hoppade inget avancerat utan bara ett räcke på varje långsida då vi inte tagit ut övriga hinder för säsongen än ...

Av Emma - Fredag 10 maj 12:12

Vi är redan inne i maj! Så sjukt vad snabbt det går och det är nu mindre än en månad kvar tills jag flyttar hem från Uppsala! Klinikrotationen är slut vilket känns helt galet då den pågått i 1,5 år och man levt i det konstant. Men nu läser vi sista k...

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards