Stangen

Alla inlägg den 2 augusti 2016

Av Emma - 2 augusti 2016 17:00

Mina mål i de olika klasserna hittar ni mer utförligt skrivet om HÄR.


Fredagen - dressyr
Klass: LC:2 2015
Resultat hypotes: Hmmm, kanske 55% om vi har tur. Antagligen kommer vi sist eller åtminstone näst sist.
Mål: Att inte komma sist. Gärna minst 55% också!


Resultat: 63,833%, plats 5 av 8
Utvärdering: Vi klarade båda mina mål med stor marginal även om jag inte fattar hur det gick till, haha. Är därför jättenöjd med våran dressyr.

 

Lördagen - utställning
Klass: Engelsk ridklass - Novice Young Ridden
Resultat hypotes: Ingen aning då jag knappt vet hur man får sina poäng i denna klassen.
Mål: Att vinna, haha. Utan att veta hur man gör det. ;) Nej, men jag vill vara nöjd med min visning av henne.


Resultat: 78 poäng, 2:a

Utvärdering: Att vi inte vann klassen berodde ju som sgat på att jag inte kan rida henne i form ordentligt men jag gjorde verkligen mitt bästa, både i ridningen och i visningen för hand, så är nöjd med vår andra plats.

    

Klass: Utställning
Resultat hypotes: 38 eller 39 poäng vilket innebär silver.
Mål: Att få minst 40 p och därmed guld så att vi får vara med i BIS (best in show). Hon har fått 40 p innan när hon var 4 år men jag har aldrig visat häst för hand innan så det är möjligt att jag inte kommer göra henne helt rättvisa även om jag såklart ska göra mitt bästa.


Resultat: 40 poäng & guld

Utvärdering: Är jättejättenöjd med denna klass som ni säkert förstår. Även att hon stökade lite så lyckades jag visa upp henne bra och hon fick fina poäng. Och vi klarade vårt mål!

   

Söndagen - hoppning
Klass: LC bed. A:0/A:0
Resultat hypotes: 4 fel
Mål: Dubbelnolla & placering


Resultat: 4 fel, 7 av 12

Urvärdering: Jag hade rätt i min hypotes och som ni redan vet är jag jättebesviken över detta resultat även om jag kände på mig innan att det skulle bli såhär. Har nog beklagat mig nog om det nu, haha.

 


LC-kombinationen
Klasser: Dressyren, utställningen & hoppningen (ej den engelska ridklassen)
Resultat hypotes: Det beror verkligen helt på hur dressyren går så därför är det svårt att säga... Men kanske placering om vi har tur...
Mål: Placering!


Resultat: 45 poäng & silver

Utvärdering: Silver var betydligt mer än vad jag trott innan tävlingen men är som ni vet ändå inte nöjd då jag var så nära att vinna. Men nu är det ju som det är, vi klarade ju faktiskt vårat mål (att bli placerade) och vi fick jättefina priser!

    


Jag har dock inget emot att studera helgens prisskörd - helt otroligt att vi vunnit allt det!

   

Av Emma - 2 augusti 2016 13:23

Hej! Klockan är halv två och jag är redan klar med alla måsten ute så att jag kan beta av lite här inne, hehe. Därbland finns ju att skriva här på bloggen, något som brukar bli så sent nu för tiden - men inte i dag!


Jag hade redan innan bestämt att jag skulle rida Zorro på banan i dag men fick ett ryck och red Emilio där också. Då snackar vi ju inte något avancerat som ni säkert förstår utan våran "dressyr" består mest av lydnadsträning med övergångar från bl.a skritt till galopp och halt till trav. Han är jätteduktig på sånt och i dag var han dessutom pigg och verkade uppskatta arbetet även att vi var på banan. Som belöning fick han skutta över de små upphöjda cavalettisarna som stod kvar sen min och Caspers galoppombytesträning. Han tyckte att det var jättekul såklart och bytte faktiskt galopp över så att han landade i rätt varje gång, något som han inte brukar göra. Älskar honom lite extra mycket såna här dagar! ♥♥♥

Gammal bild på mig & Stangen in action på banan:

 


Nr två var då Zorro och här låg fokuset på galoppombytetn, precis som med Casper. Lagom tills Zorro satte första hoven på banan började det ösregna och fortsatte under hela framskrittningen. Men sen gav det sig ock solen kom tillbaks och torkade oss igen, haha. Zorro hade ett bra tempo från början i dag (kanske jag ska tacka regnet för...?) vilket gjorde att vi slapp vårt vanliga traglande  början utan snabbt kunde komma in på det verkliga arbetet. I uppvärmningen fick jag ändå kämpa lite mer med höger sidan i dag (hans lätta) då han inte riktigt ville komma runt min innerskänkel. Det släppte dock sen efter lite växlande arbete i både trav och galopp. Bytesträningen gick också super! Han blev lite stark mot cavalettisarna ibland och om han då blir ur balans har han inte styrkan att byta helt utan hamnar i korsgalopp istället och det hände några gånger i dag även om han oftast bytte rent. I bytet till hans lätta (höger) så bytte han ibland två språng innan cavalettisen vilket jag ser som positivt för då har han verkligen förstått att det är så han ska göra när vi byter varv. Så en lika duktig Zorro som Emilio även om passen var på lite olik nivå. ;)

Zorro på hans födelsedag förra året:

   

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards