Stangen

Alla inlägg den 6 juli 2016

Av Emma - 6 juli 2016 20:38

Trots att prognosen visade regn hela dagen i dag så fick vi inte en droppe förrän runt halv sju tiden i kväll och det är ju inte att klaga över. ;)


I morse red jag och mamma ut på Emilio och Kiwi. Emilio var jättejättepigg och sådär underbart busig. När han inte direkt fick galoppera efter Kiwi så reste han sig nästan och dansade både bakåt, framåt och åt sidan, haha. Han har blivit så pigg nu på senaste - hoppas att det håller i sig!

Sedan red jag ett pass på Zorro på banan. Jag red honom i lååångsam trav först (passade honom alldeles utmärkt, hehe) och ökade sedan när han blev fin. Och fin blev han verkligen, särskilt i avtravningen då jag red honom i en lägre form. Galoppen var lite jobbigare i dag men stundtals fick vi till det. Galopperade även över några av minihindren som stod uppe sen jag och Emilio hoppade i helgen och det tyckte Zorro var kul. Han lyfte t.o.m på benen ordentligt för en gångs skull. ;)


Sedan åkte jag till Marie och red ett markarbetspass på Casper. Jag jobbade på att han inte skulle bli för låg i formen och själva markarbetet gick ut på att lära honom galoppombyten. Då får jag massa flashbacks från när jag och Diara tränade på det, haha. Nu kan hon det hur lätt som helst så hoppas bara att han också lär sig snart. Vi la iaf två upphöjda cavaletties, en på varje diagonal, och så körde vi som en åtta på dem. Han bytte till höger nästan varje gång medan det var svårare till vänster. Dessutom var han så sjukt pigg hela passet igenom och särskilt när jag styrde mot bommarna. Det gjorde att jag hade svårt att hålla honom lugn och rak fram till bommen vilket är en förutsättning för inlärning av byten. Så det gav väl inte de bästa förutsättningarna men han var ändå duktig och det var ju bara första gången så det kommer. Ska jobba vidare med honom på lördag är det tänkt.


För övrigt har min dag bestått av joggning och fix med alla Falsterbobilder. De kommer snart upp här på bloggen! ☺


Det nya urgulliga fölet som hade kommit hos Marie:

       

Av Emma - 6 juli 2016 10:00

Jag hittade detta lite roliga utfyllnadsinlägg på Ellens blogg (hon rider Diaras ena helsyster) och tyckte det verkade kul att oxå göra det. Så här kommer mina svar på frågorna samt lite tillhörande bilder under vissa utav dem:



Hur började det?
1. På vilken klubb började du rida?

Jag lärde mig grunderna här hemma på min kusins shettis men den första ridklubben jag red på var Mia-Lisas Hästutbildning som tyvärr la ner när jag bara ridit där i ca ett år. 2011-2013 red jag lektion på Grankärrs Gränsryttare.


2. Vem gjorde dig till den ryttare du är idag?

Det är nog till stor del mamma som alltid har varit både ridlärare och hästskötare. Sen har jag såklart utvecklats massor av att träna för både Lasse, Essi och Camilla.


3. Vilken häst har lärt dig mest?

Om vi pratar om ridningens grunder så är det helt klart Emilio men om man syfter på tävlingar och lite mer "riktig" ridning så är det Diara.


4. När började du tävla högre än klubbtävlingar?

2015, då jag var 15 år.

 


5. Vilken häst har du mest placeringar med?

Diara


Dressyr:

1. Vem är den mest utbildade häst du ridit?

Camillas fina Carmen. Åhh, vad jag saknar henne. ♥

   


2. Vilken häst har du din högsta dressyrplacering med?

Har inga dressyrplaceringar...än. ;)


3. Vad är det svåraste program du ridit?

LB:1


4. Vad tävlar du för klasser?

LC & LB


5. Vad har du tagit för placeringar i år?

Denna kändes onödig med tanke på att jag innan skrivit att jag inte har några, hehe.

Hoppning:
1. Vilken häst har du hoppat högsta enkelhindret med, vilken höjd?: 

Jag har hoppat 110 cm med Diara, Carmen och Casper

 


2. Vilken häst har du hoppat högsta banan med, vilken höjd?

På Lasseträningar har jag hoppat 100-110 cm bana med Diara.


3. Vad tävlar du för klasser?

Oftast LC & LB


4. Vad har du tagit för placeringar i år?

En första, en tredje & en fjärde plats i LC samt en tredje plats i LC+ och en fjärde plats i LD+. Alla med Diara.

            


5. Vilken klubb föredrar du att tävla hos?

 Jönköpings Fältrittklubb (har inte ändrat Ellens svar här utan håller med, hehe)



Häst:
1. Vem är den hetaste hästen du ridit?

Kiwi om vi pratar om hoppning, i skogen är det nog Diara.


2. Vem är den starkaste hästen du ridit?

Ehh, Kiwi mot hinder.

 


3. Vem är den minsta hästen du ridit?

Min kusins shettis Orme, han var 86,5 cm i mankhöjd.


4. Vem är den största hästen du ridit?

Cassino tror jag. Han är över 170 cm.

 


5. Vem är den häst du tävlade först i dressyr?

Amadeus (ridskolehäst på Grankärr)

 


6. Vem är den häst du tävlade först i hoppning?

Emilio

 


7. Vem är den häst du tog din första placering med?

Emilio

 


8. Vem är den häst du tog din senaste placering med?

Diara

 


9. Vilka hästar har du tävlat i lag med?

Amadeus och Barino (ridskolehästar på Grankäär). Det var i lagtävlingar på Grankärrs ridläger 2012 & 2013. Något riktigt lag har jag dock ännu inte ridit i än men ska kanske rida i Grankärrs i höst. Får se hur det blir.

 

 


Antingen eller:
Häst – Ponny

Ju mindre desto bättre!


Dressyr – Hoppning

Denna är jättesvår men får väl bli hoppning för det är jag bättre på, hehe.


Utomhus tävling – Inomhus tävling

Mysigare inomhus och dessutom bättre i fall det regnar.


Satsa för seger – Fis rida

Jag blir alltid så besviken på mig själv efteråt om jag inser att jag hade kunnat på placering om jag bara satsat lite mer. Så försöker alltid satsa utan att rida dåligt.


Vitt schabrak – Personlig färg 

Vitt på dressyrtävling och personlig färg på hopptävling.


Ridstövlar – Chaps

Stövlar är snyggare men tycker att chaps är myyyycket skönare. De får dock inte vara långa (alltså täcka hela benen ända upp till midjan) för det tycker jag är jättefult.


Spilta – Box

Finns ju anledningar till att man inte får bygga spiltor längre. ;)


Spån – Halm

Lättare att mocka i.


Räcke – Oxer 

Räcken är mycket lättare att riva och ger inte lika fina bilder, hehe.


Kompisar i hagen – Ensam

Att hästen inte ska gå själv tycker jag är en självklarthet sålänge den inte är skadad och går i sjukhage såklart.

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards