Stangen

Alla inlägg den 29 juli 2016

Av Emma - 29 juli 2016 22:09

(Lokal dressyrtävling i Vetlanda - 29/7-16)

LC:2 2015 - 63,833% (191,5 p)
Vi hade en ganska lång framridning som jag är jättenöjd med. Jag red precis som hemma utan att bry mig om de andra och jag fick igenom henne hyfsat. Inne på banan hann vi rida runt ganska länge och kolla in både dressyrstaket och transporten som domaren satt i innan vi fick startsignal. Det var dock inget som hon kollade på så våran träning här hemma har nog givit resultat. Under ritten var hon väldigt orolig i formen och växlade mellan att gå fint och att sätta upp näsan. Men hon var jättelydig i övergångarna och galoppfattningarna blev väldigt distinkta. Vi fick flest 7:or och 5:or men även några 6:or och en 8:a som inte oväntat var på den fria skritten. Jag har hela tiden sagt att vi skulle få bäst på den då hästen inte ska gå i form där, haha. Hon ville dock inte forma sig ordentligt på de böjda spåren vilket också stod i protokollet. Man kan säga att det gav en väldigt korrekt bild av våran dressyrstatus, håller med om allt domaren skrev och det är skönt att göra det för då har man koll på sina svaga punkter och kan förbättra dem, samt fortsätta utveckla guldkornen! Att jag under ritten kunde skratta åt hennes små dumheter var nog för att jag absolut inte hade någon press på mig själv. Jag tänkte att vi red hemma = det gör inget om det går dåligt för det är bara på skoj. Och att det bara var på skoj för oss är för att vi har haft och har såna problem med att få till dressyren så jag var ändå säker på att komma sist. Så när jag kom ut från banan tänkte jag mig 50% och sist och när då resultatet blev nästan 64% och plats 5 av 8 så blev jag så glad och stolt över henne att jag nästan började gråta! Är så stolt över henne!

Bilder från framridningen:

       

Inne på banan innan start:

       

Nöjd ponny & ryttare efteråt:

       

Denna fina "plakett" fick vi för deltagande i NF-mästerskapen:

 

Av Emma - 29 juli 2016 18:56

Av Emma - 29 juli 2016 12:55

Rubriken säger allt - jag är jättenöjd med vårt resultat i dag! Ritten kändes visserligen sådär för hon var såklart inte helt stabil i formen och tänkte hoppa över dressyrstaketet en gång (kanske är hon hopponny ändå, haha) men vi fick fina poäng, t.o.m en 8:a och det såg mycket bärtre ut på filmen än vad det kändes. Sen så hade jag tänkt mig 50% och sist när vi kom ut från banan och när då resultatet blev nästan 64% och plats 5 av 8 så blev jag så glad och stolt över henne att jag nästan började gråta! Det som höjde oss var hennes fina gångarter och min positiva inställning då jag bara skrattade åt henne när hon inte gjorde precis som hon skulle. Det var ju inte allvar för oss egentligen, det är det inte riktigt när man är rätt säker på att komma sist.
Är alltså jättestolt över henne! Mer om ritten och lite bilder kommer som vanligt i ett speciellt inlägg.

Denna fina fick vi iaf:

Av Emma - 29 juli 2016 11:00

Just nu rider jag alldeles strax in på banan med Diara (startar 11:03) så ni kan nog lista ut att detta är tidsinställt. ;)

Jag lovade ju att berätta vad det var mer för roligt som skulle hända i dag och det är att Casper & Jolines ponny Joppe (som jag ridit en gång ni vet) kommer hit. Och inte för att jag bara ska rida dem en gång utan för att vara här i ca två veckor medan Marie och hennes familj är på semester. Det är för att jag ska kunna rida och träna Casper mer utan att behöva åka till honom varje gång. Joppe hänger mest med som sällskap men Marie ville även att jag rider honom några gånger. Är jättetaggad för detta - ska bli såå kul att ha fyra hästar istället för två under dessa veckor! (Kiwi och Zorro är inte inräknade som mina.)

De kommer i eftermiddag nån gång är tanken. Vi har inte bestämt 100 tid än med tanke på att vi är i Vetlanda hela förmiddagen. Ska bli jättekul!

Casper efter vårt ridpass i onsdags:

Av Emma - 29 juli 2016 09:15

Nej, det gick verkligen inte bra i dag. Jag var först ute på en morgonpromenad med Diara som tog lite för lång tid så den halvtimmen jag hade till goda blev istället till 10 minuters försening. Sen la jag hårgelen i pannluggen först och märkte att det var så gott som omöjligt att knoppa med den i då flätan bokstavligen gled ur händerna på mig hela tiden. Så jag dissade det idén och tvättade ur den igen (var glad att jag bara lagt i pannluggen, hehe). Sen så upptäckte jag att manen var jättesvår att knoppa då den var nytvättad (vi badade ju henne i går) och därför alldeles för "hal". Det ledde till dåliga och lösa knoppar. Pannluggsknoppen gjorde jag om 4 ggr innan den blev hyfsad. Sprutade på hårspray och höll tummarna för att hon inte skulle klia upp knopparna i boxen medan jag var inne och bytte om. Det hade hon inte gjort men hon hade skakat på huvudet och eftersom vissa knoppar satt alldeles för löst så står de nästan rakt ut nu och det ser fruktansvärt ut! Vi kom iaf iväg 10 minuter innan beräknad avfärd så vi är inte sena nu men jag grämer mig över knopparna. Antagligen blir det väl att tvätta ur dem när vi kommer fram men det vill jag ju absolut inte. Så som jag kämpat och övat hela veckan och så ändå inte kunna ha dem. Är såååå sur över att vi inte tänkte på hur manen blir när man har tvättat den för då hade vi ju låtit bli. Lätt att vara efterklok dock, hehe. Får helt enkelt hoppas att själv dressyren går bättre iaf, håll tummarna för mig för det kan vi verkligen behöva...

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards