Stangen

Alla inlägg den 28 juli 2016

Av Emma - 28 juli 2016 22:20

Rubriken säger min känsla nu! NF-mästerskapen har alltid varit något avlägset som legat långt fram i tiden. Nu börjar det I MORGON och det har jag lite svårt att ta in, haha. Såhär har min dag varit:

På morgonen red jag och mamma ut ihop på Emilio och Kiwi. Emilio var jättepigg och fick för sig att han skulle om Kiwi hela tiden så jag fick bli lite arg på honom, hehe.
Sen red jag det avslutande dressyrpasset innan tävlingen i mon på Diara på banan och tro det eller ej men jag var nervös innan! Det berodde helt enkelt på att jag så förtvivlat gärna ville få en bra känsla inför dressyren i morgon. Början av passet bjöd som vanligt på en smått tjurig häst som hade huvudet i luften. Hon hade ju inte gått dressyr på några dagar och det märktes. Men med tålamod så lyckades jag rida igenom henne och i slutet gick hon väldigt fint för att vara hon. Det betyder alltså inte att hon var stabil i formen men hon hade ett jättebra tempo, fick med sig bakbenen, sökte sig neråt och var lätt i handen. Red igenom programmet två gånger också. Första gången gick det dåligt men andra var när hon börjat gå sådär fint och då var det ändå helt okej. Vi avslutade med lite galopparbete då hon haft svårt för den på sistone men lyckades få till den super på slutet och hon gick sååå fint! Så ja, jag har en bra känsla inför i morgon men ska se till att verkligen ha tid för en lång framridning och INTE fokusera på hur mycket bättre de andra hästarna går. Jag får inte stressa upp mig och byta taktik utan lugnt lirka med henne tills det släpper, precis som vanligt. Kom nu ihåg att jag sagt detta när jag beklagar mig över hur illa det gick efteråt, haha.

Har även joggat i dag och sen packat allt som kunde packas, resten fixar jag i mon. Jag har även knoppat Diara en gång till och det blev bra. Evelina kom förbi och kollade in den och sa att de var klart godkända så nu är jag redo inför knoppning vid halv 7 i morgon, hehe. Vi har också badat Diara, något som hon inte gillar. Ibland går det bättre än andra gånger men i dag var inte en sån gång. Hon t.o.m reste sig när vi skulle duscha ansiktet. Hade gärna haft en spolspilta då och slippa tvätta i trädgården med en vattenslang. Hon lugnade sig iaf i slutet så det gick bra ändå.

Nä, nu måste jag sova. Det blir att gå upp redan halv 6 i morgon. Natti natti! <3

Bild på lite av packningen, bl.a mitt fina sponsorschabrak från Hööks som jag fått. Känns så konstigt att ta med dressyrsadeln på tävling, haha. Och ja, när man inte har något sadelskåp på transporten så får man ha allt i bilen. ;) Då bilen även står i garaget så blev bilderna ganska mörka men det får ni stå ut med.

Ps. Förutom tävlingen så händer en annan rolig sak i mon (om nu tävlingen blir så rolig, haha). Jag kommer skriva mer om det i mon så glöm inte att kika in!

Av Emma - 28 juli 2016 10:00

Fredagen - dressyr
Klass: LC:2 2015
Resultat hypotes: Hmmm, kanske 55% om vi har tur. Antagligen kommer vi sist eller åtminstone näst sist.
Mål: Att inte komma sist. Gärna minst 55% också!
Känsla: Helt klart skräckblandad förtjusning. Ca 20% av tiden när vi tränar här hemma går hon fint. De 20%en skulle kunna vara under våran ritt men jag tvivlar på att det kommer bli så. Hoppas bara inte vi skämmer ut oss totalt...

Lördagen - utställning
Klass: Engelsk ridklass - Novice Young Ridden
Resultat hypotes: Ingen aning då jag knappt vet hur man får sina poäng i denna klassen.
Mål: Att vinna, haha. Utan att veta hur man gör det. ;) Nej, men jag vill vara nöjd med min visning av henne.
Känsla: Är jättetaggad inför denna klassen då jag gillar att prova nåt helt nytt! Dessutom får alla rosett! ;)

Klass: Utställning
Resultat hypotes: 38 eller 39 poäng vilket innebär silver.
Mål: Att få minst 40 p och därmed guld så att vi får vara med i BIS (best in show). Hon har fått 40 p innan när hon var 4 år men jag har aldrig visat häst för hand innan så det är möjligt att jag inte kommer göra henne helt rättvisa även om jag såklart ska göra mitt bästa.
Känsla: Ska bli jättekul då jag övat sen förra året när jag retade mig så på att jag inte var med, hehe.

Söndagen - hoppning
Klass: LC bed. A:0/A:0
Resultat hypotes: Har en äcklig känsla av att vi kommer få 4 retliga fel precis som förra året...
Mål: Dubbelnolla & placering
Känsla: Jag är såklart taggad inför hoppningen men samtidigt lite orolig över att hon ska vara trött efter fredagen och lördagen och därför råka riva. Vore så surt om det blev som förra året. Därför är jag nästan lite rädd för denna klassen då jag inte vill behöva uppleva den besvikelsen en gång till!

LC-kombinationen
Klasser: Dressyren, utställningen & hoppningen (ej den engelska ridklassen)
Resultat hypotes: Det beror verkligen helt på hur dressyren går så därför är det svårt att säga... Men kanske placering om vi har tur...
Mål: Placering!
Känsla: Ska bli spännande att se hur vi klarar oss.

Två bilder från tidigare års NF-mästerskap. De är lånade från Google:

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards