Stangen

Direktlänk till inlägg 23 juli 2016

Dressage work

Av Emma - 23 juli 2016 17:12

Hej! Har ni lika underbart väder som vi? Sol och 28 grader! Mer sommarväder än så kan det knappt bli, åtminstone inte i Sverige. ;)


Jag var ute i stallet redan innan klockan 7 i morse och befann mig på banan vid 7-halv 8 för att hinna rida innan det blev för varmt. Som vanligt var Diara tjurig och kändes "omöjlig" i början men vi tar oss ur det snabbare och snabbare för varje gång har jag märkt, sålänge jag inte tappar tålamodet och blir irriterad men försöker verkligen förbli lugn.

Jag hade som mål i dag att fokusera mest på galoppen då det var där det strack förra dressyrpasset så började jobba på den ganska tidigt. Jag gjorde i början övergngarna från skritt för att få med den stabila formen som hon har där men det funkade väl sådär. Istället fick jag verkligen rida ignom henne runt min innerskänkel på stora mittvolten tills hon av efter och sökte sig neråt. I vårt lätta varv (höger) gick det bättre än i vönster där hon hellre tjurade emot och nästan galopperade på stället. Efter att jag pressat henne lite i galoppen så blev traven väldigt flängig och jag var tvngen att bromsa massor. Då tyckte inte Diara att min hand var tillräckligt still och var allt annat än stabil i formen. Dessutom blev hon lite stressad och tog inte min galoppskänkel utan slängtravade bara iväg istället. Så vi hade en liten dipp där i mitten av passet kan man lugnt säga, hehe.

Jag tog oss ur den genom att travjobba lite med lättridning, tycker det är lättare att få henne lugn då, och använde sedan spöet på bogen som förtydligande hjälp vid galoppfattningen. Då gick det mycket bättre. Jag avslutade med att rida igenom LC:2 programmet två gånger. Gång ett var ingen succé direkt medan gång två var riktigt bra (för att vara oss kanske, haha) och vi fick bara en miss då hon bröt av lite för tidigt i galoppen men hon fixade den jättebra i andra varvet sen så det var inget att hänga upp sig på.

Så trots en kämpig period i mitten av passet så är jag väldigt nöjd med min fina prinsessa! ♥


Under dagen har jag bakat min namnsdagstårta, med choklad såklart. ;) Den blev jättegod men vi orkade inte äta så mycket då vi ätit mat precis innan. Men desto mer finns det ju kvar i morgon, hehe.

Såhär ser den ut:

     


Nu i kväll har jag även varit ute och tränat lite mer utställning med Diara och hon var superduktig. Kanske kommer vi klara det utan att skämma ut oss, hehe.

Bjuder på några bilder som jag tog på mina pållar i hagen i dag:

                       

 
 
Ingen bild

gissa

28 oktober 2016 19:19

WOW DU KAN JU VERKLIGEN BAKA!!! SHIIIT!!! VA SNYGG TÅTRA!! VILL OXÅ :'(

Emma

28 oktober 2016 21:19

Haha tack

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - Torsdag 28 mars 21:58


Hästtentan i går var en riktig utmaning. Den är ju hela veterinärprogrammets skräcktenta av en anledning. Känd för svåra frågor och lärarna är inte direkt generösa med poängen. Jag tror att det gick bra och hoppas verkligen det för har pluggat sjukt ...

Av Emma - Måndag 25 mars 11:25

Egentligen har jag påsklov nu men det är inget jag kan utnyttja då den stora hästtentan (känd för att vara veterinärprogrammets värsta tenta) är på onsdag. Så jag fick glatt stanna kvar i Uppsala och ägna hela helgen samt nu måndag och tisdag till at...

Av Emma - Lördag 16 mars 15:14

Är väldigt glad att det är lördag och jag inte behöver cykla till skolan i dag för det har varit riktigt pissväder. Först ösregn hela morgonen och fm och nu har det övergått till blötsnö och är helt vitt ute. Jag har pluggat hela dagen och är så tröt...

Av Emma - Söndag 10 mars 19:38


Från en solig och åtminstone dagtid varm vecka vände det i helgen tillbaka till vinter på heltid. Minusgrader, mulet, blåst och lite snö. Usch. Båda hästarna har gått båda dagarna och har varit ganska intensägande ridturer så som det ofta blir vid tr...

Av Emma - Fredag 8 mars 19:30

Var riktig fredagskänsla i dag när jag och Diara red iväg i strålande solsken på morgonen. Dessvärre var det även i dag väldigt kallt så blev mer vinter än vårkänsla när det gnistrade i frost på granarna. Men ändå härligt med sol! Diara var pigg och ...

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards